Rainy Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Martijn en Marjorie - WaarBenJij.nu Rainy Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Martijn en Marjorie - WaarBenJij.nu

Rainy Myanmar

Door: Martijn en Marjorie

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marjorie

11 Juli 2005 | Myanmar, Rangoon

Hoi allemaal,

Hier zijn we weer vanuit een snikheet ... Bangkok !!!

Na een prima reis terug vanuit Nepal, waar we de verjaardag van Joor gevierd hebben en een weekje heerlijk genieten op Koh Chang zitten we nu weer op ons oude vertrouwde plekkie in Thailand. Eerst nog even ons Myanmar verslag...

Na een prima vlucht in een kleurrijk vliegtuigje (Bangkok Airways) aangekomen in Yangoon, de hoofdstad van Myanmar. Daar na onderhandeling over de prijs van de taxi (zoals inmiddels gewend) op zoek naar een goedkoop hotel gegaan.
Degene die ons geadviseerd was viel niet helemaal in onze smaak. Een tandloze Indier wees ons op een krom, klein 'hangmatje' in een minuscuul klein hokje zonder enige luxe. Die kamer zou $ 10,-- moeten kosten. Niet dus!
Doorgelopen naar het volgende hotel en daar na enige onderhandeling een kamer zonder ramen, tv of eigen badkamer voor $ 9,--. Wel inclusief ontbijt en airco... Niet zo`n denderend begin in ieder geval maar toch maar wel gedaan.
Nou ja, vervolgens naar de bank maar om geld te pinnen. Volgens de agency waar we geboekt hadden en de Lonely Planet zijn er enkele pinautomaten in Rangoon en dus gingen we op zoek. Na een paar uur viel het muntje... (of die viel juist niet). Geen pinautomaten in Birma!! Erger nog, geen bank waar we geld kunnen opnemen met onze pinpas of creditcard.
De enige falang/ buitenlander die we zagen lopen in die vele uren schoten we aan voor advies. Het was een Engelsman die een eigen zaak heeft in bloempotten. Hij vertelde ons dat de overheid de laatste jaren de mogelijkheid voor toeristen om geld op te nemen onmogelijk heeft gemaakt. De pinautomaten zijn afgeschaft en het enige geld dat hier verkrijgbaar is, is het geld dat je zelf mee brengt. In ons geval $ 2,-- (na betaling van de taxi-chauffeur). Hij had nogal medelijden met ons en bood ons een kop koffie aan in het duurste hotel van Birma; $ 4,-- per kop, het dubbele van ons bezit op dat moment. Hij was erg vriendelijk en behulpzaam en daar waren hem ook erg dankbaar voor. Financieel echter waren we nog geen stap verder...

Gelukkig hadden we in onze moneybelts nog in een verkreukeld en versleten envelopje voor ca. $ 180,-- aan traveller-cheques. Die hebben we niet via de bank in kunnen ruilen (natuurlijk), maar bij een hotelletje - zwart - tegen een provisie voor het hotel van 10%. Belachelijk dus!!!!
Maar we hadden cash!! Na 5 uur speuren, informeren en wandelen waren we zo ver dat er een hotel zou moeten zijn waar we cash kunnen krijgen met onze creditcard. Wederom tegen een commissie voor het hotel van 10%. In verhouding met wat we tot nu toe uitgegeven hebben volkomen idioot. We vertelden dat we er over na zouden denken...
Nadenkend, mopperend terugwandelend brak vervolgens het onweer los en begon het te regenen zoals het tot op dat moment toe nog niet geregend had in Azie. Na een uurtje geschuild te hebben bleek het er niet naar uit te zien dat het op korte termijn minder zou worden en zijn we maar weer gaan lopen. Compleet doorweekt kwamen we aan bij ons hotel, waar we lachend ontvangen werden. Bij ons was het meer een zure glimlach. Volgens de medewerker daar was dat normaal. Wat een eerste dag in Myanmar...

We hadden twee dagen gebrainstormd over waar we nu precies staan en wat we gedaan hebben en nog belangrijker; wat we nog willen gaan doen in de laatste maand die we nog hebben.
De tweede dag hadden we dan ook een (na een ja ja.. flinke stortbui) marktje bezocht die tot een van de highlights van Yangoon Zou moeten behoren. Deze viel echter compleet in het niet in vergelijking met de marktjes die we bezochten in o.a. Vietnam en Thailand.
Ook de Sule Paya, een flinke stupa/ tempel die ook een highlight van Yangon is, valt in het niet bij alles wat we al gezien hebben.
We beseffen dan ook dat we misschien te veel gezien en gedaan hebben en dat we van de meeste dingen op dit moment niet meer kunnen genieten. Een soort 'overkill' dus als het ware. De tweede morgen werden we wakker met allebei zo`n 60 'bedbug' steken. Het jeukte ontiegelijk en dat was misschien net de druppel.
We hebben geen zin meer om vele kilometers te maken naar iets waarvan we weten dat het hoogst waarschijnlijk weer de zoveelste bezienswaardigheid is.

Kortom, wij gaan vakantie houden... in Thailand!

We hebben drie dagen in Rainy Rangoon gezeten en zitten nu weer in Bangkok. We willen gaan eilandhoppen waar we kunnen lezen en rusten.
Geen reisverslagen dus meer van ons, maar alleen nog strandfoto`s!! Hopelijk kunnen jullie daar ook een beetje van genieten.

Groetjes allemaal en tot de volgende keer maar weer!!

Martijn en Marjorie

• 11 Juli 2005 - 08:36

Gemma:

Geniet van jullie laatste weken, jullie hebben 't verdiend en tot héél snel...!!

Liefs Gemma

• 11 Juli 2005 - 08:51

Anette:

Hoi samen,

ja hoor, wij hebben nu eindelijk ook vakantie en vertrekken morgen naar bretagne. Niet zo spectaculair als jullie reis, mar wellicht meer pinautomaten en minder regen.
    Jullie verhaal blijft echter erg leuk om te lezen!!!! Veel plezier op de rest van jullie reis!

liefs, Anette

• 11 Juli 2005 - 08:52

Niels:

Welke film staat er voor vanavond op het programma? ;-)

Jammer hoor, van Birma, maar je moet inderdaad niet tegen je zin ergens gaan rondreizen. Dan kun je maar beter op het strand gaan zitten. Het gaat erom dat je doet waar je zin in hebt! Nou, geniet maar weer lekker in jullie tweede vaderland. Heel veel plezier nog en tot snel!

Niels

• 11 Juli 2005 - 09:20

Diana En Jaco:

Nou,lekker vakantie aan het strand houden hoor jullie laatste weken!Dat is ook welverdiend na alle cultuur!!!Geniet ervan en straks weer lekker uitgerust naar huis....dikke zoen!!

• 11 Juli 2005 - 11:43

Lien:

Hallo lieve mensen, ga maar lekker genieten en niet te veel shoppen he !!
    xxxx

• 11 Juli 2005 - 18:36

Maureen:

Ja, ik vond het inderdaad ook wel een beetje welletjes, hoor!
    Geniet lekker van 'de beste weken van je leven'!

ps. Misschien kun je wat veldwerk voor ons verrichten? Wij willen volgend jaar proberen met de kinderen door Thailand te reizen. Tips?

Groetjes, Maureen.

• 12 Juli 2005 - 10:45

Dennis En Ton:

Hoewel we al die tijd hebben genoten van jullie verhalen zijn we blij dat jullie nu ECHT vakantie gaan vieren.

Tot gauw.

• 12 Juli 2005 - 12:48

Kriek:

jullie hebben gelijk, je moet wel kunnen onspannen. Het reismoe herken ik enigszins, voormij nog een paar weekjes voor ik ook plat ga. Geniet!!

• 12 Juli 2005 - 13:20

Irenza:

kijk eens aan! dat nemen ze jullie niet meer af al die mooie dingen die jullie gezien hebben!!

Geniet van de rest van jullie vakantie!!

groetjes

• 20 Juli 2005 - 11:15

Wat een nattigheid he!
    Maar goed ook dat jullie nu zo lekker uitrusten om alle indrukken op je te laten inwerken! Wat wil je nog meer. Mooi strand nu en blauwe zee met geweldig strand in Ko Phangan! Neem het maar van. Wij popelen om jullie weer snel te kunnen zien.Nog maar 3 weken. Veel liefs van ons!

• 21 Juli 2005 - 09:16

Eline:

Hallo,

Ja,ik kan begrijpen dat je na paar maanden rondreizen ,heel even tot rust wilt komen.
    Geniet ervan.
    Ik hoef nog maar 1,5 dag te werken.En ik ga dan met Linda naar Turkije op vakantie.
    hmmm ,ik heb er nu al zin in.

Veel plezier

Groetjes Eline

• 23 Juli 2005 - 11:58

Lien En Stefan:

Hallo, al uitgerust? Drink er nog inne op ons! X jezusje + aanhang

• 23 Juli 2005 - 13:47

Marion:

Hoi vakantiegangers,

geniet nog lekker van een tijdje zon, zee, strand en "luieren". Geweldige laatste serie foto's in de regen. Tot over een maandje!! (gek hé)

Marion x

• 27 Juli 2005 - 13:12

Jeroen Beelen:

Hallo,

Sinds gisteren weten carolien en ik pas van het bestaan van jullie website af. We kwamen je moeder (van majorie) in het dorp tegen en die attendeerde ons erop. Gelukkig, want we dachten al dat jullie van de aardbodem waren verdwenen.

Ik ga nu snel alle gemiste berichten lezen!

Groeten, Jeroen Beelen

• 27 Juli 2005 - 13:26

Carolien:

Hé Marjorie en Martijn!
    Ik heb net al jullie reisverhalen gelezen en natuurlijk ook alle foto's bekeken! Echt geweldig! Marjorie, nog héél erg gefeliciteerd met je 30e verjaardag!!!
    We willen snel met jullie afspreken als jullie weer thuis zijn, maar geniet eerst nog van jullie reis samen! O, ja, misschien dat je al iets van je moeder gehoord hebt; Jeroen en ik hebben een kleine verrassing(ongeveer 29 cm nu)... Na november zijn we niet langer meer met zijn tweeën, maar hier hebben we het nogwel over. Groetjes!

• 31 Juli 2005 - 18:02

Marjolijn (van Jochem):

Leuk hoor, al jullie verhalen. Geniet nog maar ff. Hier in NL laat de zomer het een btje afweten. Als jullie terugkomen vertrekken wij ongeveer naar Toscane. Lees net dat jullie in Myanmar zaten en nu (nog?) in Bangkok? Misschien heb je mijn broer heel toevallig nog gezien. Die vertrekt net vanuit Bangkok naar Myanmar. Maar zou wel heel toevallig zijn natuurlijk. Tot snel.
    Jochem, Marjolijn, Tijn en Jens

• 05 Augustus 2005 - 19:14

Ad En Mariette:

Vandaag over een week zijn jullie als het goed weer heerlijk terug! Nu nog even genieten op jullie bounty eiland.Al is het nog maar kort. Liefs en een dikke knuffel van ons

• 10 Augustus 2005 - 17:43

Ad En Mariette:

Nu weer in Bangkok en overmorgen komen ze weer naar huis!!!!Fijn he!
    Geniet nog heel even en alles inpakken voor de terug reis! Neem alle herinneringen met jullie mee!
    We wachten met z'n allen op jullie! liefs xxx

• 13 Augustus 2005 - 10:48

Jaco En Diana:

Eindelijk weer thuis,na veel oponthoud onderweg...heerlijk om jullie allebei weer te zien en alle verhalen ECHT te kunnen horen!!!Welkom en straks weer lekker in jullie eigen flatje met heel veel mooie herinneringen!!

• 13 Augustus 2005 - 21:19

Ad En Mariette:

Wat een trubbels gisteren met die staking in Londen.
    Je zus was de reddende engel die ervoor zorgde dat we niet tevergeefs op jullie stonden te wachten op 12 aug.
    ( we hadden al lang genoeg moeten wachten om jullie weer te zien)Maar om 23uur mochten we jullie gelukkig met vele weer verwelkomen in Rotterdam.En om zo heerlijk te kunnen genieten van jullie reisverhalen Bedankt! dikke kus van ons. Fijn dat jullie er weer zijn. Ga maar weer snel genieten van jullie eigen stekje!

• 16 Augustus 2005 - 22:52

Ad En Mariette:

Gelukkig vandaag jullie bagage eindelijk terug. welles waar kledder nat maar toch! Je weet dat je weer in europa bent!Is de reis nu echt ten einde??

• 03 November 2009 - 12:20

Fiona:

Hallooo,

Ik heb een (brutaal) vraagje maar ben JIJ Martijn Arendsen uit Spankeren, Dieren.
    Zoja, zou het heel leuk vinden te horen hoe het met je is......

Lieve groetjes
    Fiona Hul