Top of the World! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn en Marjorie - WaarBenJij.nu Top of the World! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn en Marjorie - WaarBenJij.nu

Top of the World!

Door: Martijn en Marjorie

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marjorie

31 Mei 2005 | Nederland, Amsterdam

Ha websitelezers!

Hier weer een nieuw berichtje van ons vanuit Lhasa...

Gisteren zijn we hier weer aangekomen na een 5 daagse trip.
We hebben natuurlijk eerst wat highlights in en om Lhasa bekeken. De Jokhang natuurlijk met prachtige pelgrims die biddend met hun gebedsmolens rondjes lopen. We hadden geluk want het was net Saga Dawa festival en dan komen de pelgrims vanuit heel Tibet naar Lhasa om te bidden bij de Jokhang en de Potala.
De Potala is het verblijf van de Dalai Lama geweest voordat hij naar India vluchtte. Een enorm indrukwekkend gebouw op een hoge berg. Ook van binnen erg indrukwekkend met de tombes van de oude Dalai Lama's.
Het is wel een enorm vreemde gewaarwording dat als je er rondloopt je eigenlijk bijna de enige westerse toerist bent tussen de Chinezen die massaal de Potala bezoeken.
Heel dubbel allemaal, ze hebben hier zoveel vernield maar komen wel de "echte" Tibetaanse plaatsen bezoeken. De invloed van de Chinezen hier wordt jammer genoeg steeds groter. We moeten dan nog steeds opletten met het praten over de politieke situatie hier. De vlag van Tibet en foto's van de Dalai Lama zijn streng verboden!
In Lhasa zijn dan ook al veel straten veranderd in een echt "Chinatown". Wij vinden dit erg jammer maar vrezen dat er weinig meer aan te doen is.

Omdat er ook nog zoveel rond Lhasa te bezoeken viel hebben we besloten om met onze Zwitserse reigenoten nog een tripje te maken. We begonnen onze reis vanuit Lhasa naar het Tsurphu klooster waar we ook zouden overnachten. Natuurlijk weer adembenemende landschappen onderweg.We maakten eerst een tussenstop bij het Shar nonnenklooster. Heel bijzonder, ze waren daar niet echt gewend aan toeristen en wilden allemaal erg graag op de foto. Natuurlijk werden we verwelkomd met een "heerlijk" kopje yakthee...(Voor degenen die nog nooit iets hebben vernomen van dit fenomeen, yakthee bestaat uit gewone thee gemengd met yakboter en zout...Yakkie!!!!). Het vervelende is dat na elke slok je kommetje weer vriendelijk wordt bijgevuld. Een van de nonnetjes liet ons heel stiekum een verstopt portret van de Dalai Lama zien. Ook werden we nog uitgenodigd voor een maaltijd maar die hebben we overgeslagen. Hierna konden we onze reis vervolgen naar het Tsurphu klooster. Daar aangekomen hebben we natuurlijk het klooster bezocht, maar het was voornamelijk de sfeer en de omgeving waar we erg van onder de indruk waren.
Na wat rond te hebben gewandeld hadden we een prachtig plekje gevonden tussen de bergen langs een beekje. Dit was een van de mooiste plekjes ter wereld. Heerlijk in het zonnetje onder de gebedsvlaggetjes. Hier nog war geholpen met het goedhangen van de gebedsvlaggen en zo kwamen we in contact met een heel aardige monnik. Met handen en voeten konden we toch nog een beetje een gesprek beginnen. Ook een paar kindertjes uit de buurt kwamen er gezellig bijzitten. Zo hebben we deze heerlijke middag doorgebracht. Ook deze monnik liet ons een verborgen hanger van de Dalai Lama zien. Erg waardevol voor de echte Tibetanen. 's Avonds een lokaal maaltje genuttigd tussen de monnikjes en ons bedje opgezocht. Het vervelende van deze minder- of niet luxe slaapplaatsjes blijf toch wel het toiletgebruik. De Tibetaanse toilet bestaat meestal uit een rechthoek in de grond waaronder alles zich opstapelt. Je kunt je voorstellen dat dat niet altijd even fris ruikt. 's Morgens toch geprobeerd ons een beetje op te frissen zonder douche, want die ontbrak natuurlijk.

Onze reis voortgezet naar het Nam-tso meer.
Het Nam-tso meer is een prachtig fel turquoise meer in het noorden van Lhasa. Op de pas van 5200 meter hadden we een prachtig uitzicht! Tussen de sneeuw en de bergen verder gereden. Onderweg veel nomaden en tenten gezien en yakken natuurlijk. De nomaden leven voornamelijk van de yakken en hebben veel land nodig om ze te kunnen laten grazen. Ook bij het meer was het weer erg mooi. Lekker even gewandeld om daarna in het zonnetje te genieten van een versnapering. We hadden een Tibetaanse tent toegewezen gekregen om de nacht door te brengen. Heel knus met banken en een tafeltjes maar 's avonds wel een beetje koud.

's Morgens ontbrak onze geliefde douche natuurlijk dus na een kort opfrisbeurtje gingen we door naar Reting.
Het wonderbaarlijke van Tibet is dat het landschap steeds verandert maar even indrukwekkend blijft. Zo ook deze rit. Na een paar uurtjes onze overnachtingsplek in het klooster gevonden. Het kamertje leek wel op een schuurtje maar we waren er gelukkig mee. Ook het Reting klooster lag weer op een prachtige plek tussen de bomen. De Dalai Lama heeft gezegd, dat als hij naar Tibet terug zou kunnen keren, hij niet naar Lhasa maar naar Reting zou willen. Dit was begrijpelijk want het klooster lag erg mooi. De Reting Rinpoche (gezaghebber van het klooster) was door de Chinezen aangesteld, maar deze keuze was nooit goedgekeurd door de huidige Dalai Lama. Hij leeft nu 2 kilometer onder het klooster en wordt door Chinezen bewaakt.
We hebben daar ook een heerlijk stekkie opgezocht en lekker in de zon liggen lezen. We kregen nog een bezoekje van een vreemd mannetje dat naast ons kwam liggen en ons een half uurtje aan bleef staren, wat op straat ook nogal eens gebeurt. Je raakt er wel aan gewend... Helaas was het eten niet echt fris en hebben we een kant en klaar noedelsoepie naar binnen gewerkt tussen de pelgrims en monnikjes. Je moet toch iets.

Na een nachtje in het schuurtje ook het ontbijt hier maar overgeslagen en onze reis voortgezet naar het Drigung Til klooster.
Dit klooster lag enorm hoog op een berg. Mmmmmm....niet erg prettig als je zoals wij wel een beetje last hebt van hoogtevrees. De paadjes werden steeds smaller en de afgronden (leken) dieper. Het werd steeds moeilijker om van de indrukken te genieten. Toch het een en ander bekeken en weer snel naar onze jeep om naar beneden te kunnen. Met onze ogen dicht maar even niet genoten van het uitzicht naar beneden. Gelukkig hadden we een hele lieve en betrouwbare chauffeur die ons netjes weer beneden bracht. Onze volgende bestemming, het Tidrum klooster, bleek wat lager te liggen.
De nonnen hier waren erg druk aan het werk en sleepten enorme stenen op hun rug naar beneden om het klooster te kunnen renoveren. Na een kort bezoekje (zonder yakthee gelukkig!) konden we onze reis te zijn bij de hotsprings waar we eindelijk(!!!) konden douchen. Helaas werd deze plaats beheerd door een ontzettend vreemde vrouw die niet erg vriendelijk was. Het enige positieve aan deze lokatie was het heerlijk warme bad wat we konden nemen in de hotsprings. Heerlijk fris hebben we genoten van een heerlijke thukpha (noedelsoep). Deze vreemde vrouw kreeg 's avonds erg veel bezoek van vreemde motorrijders wat niet erg bijdroeg aan onze nachtrust.

De volgende ochtend waren we blij dat we onze reis verder konden zetten naar de volgende highlight, het Gandenklooster.
Deze lag natuurlijk weer hoog in de bergen, maar niet zo eng als de vorige. Een enorm complex van gebouwen bovenaan een berg. Nadat het klooster vernield was is het weer herbouwd. Van binnen was dit klooster erg indrukwekkend. Heel groots allemaal. Ook bevond zich hier de troon van de Dalai Lama's bezet met edelstenen en goud. Na een paar uurtjes konden we onze reis voortzetten naar Lhasa waar we konden genieten van een heerlijk maaltje een warme douche en een schone toilet. Heerlijk!!

We weten nog niet precies wanneer we terug kunnen naar onze volgende bestemming Kathmandu maar we laten snel weer van ons horen!

Liefs,
Martijn en Marjorie

• 31 Mei 2005 - 11:01

Niels:

Wat een leuke verhalen weer! Jullie hebben get wel goed naar je zin daar in Tibet hè? Fijn hoor! Nog niet genoeg kloosters gezien? Wordt het niet eens tijd voor weer een hotelletje met filmnet? ;-)

• 31 Mei 2005 - 11:49

Diana:

Wat supergeweldig weer allemaal,ook de foto's zijn weer heel apart,je proeft haast de relaxte sfeer!!Fantastisch,maarre,wat moet die Israelier daar nou???Ziet er goed uit hoor allemaal,geweldig!!Blijf genieten,veel liefs en xxx!ook van pap.

• 31 Mei 2005 - 18:29

Maureen:

Schandalig mooi!

• 31 Mei 2005 - 20:26

Irenza:

Zo, dat was een heel verslag.. wat maken jullie veel mee zo en wat zien jullie veel mooie dingen (ook minder mooie zoals zo'n toilet ha ha)
    zijn jullie de noudels nog niet beu?
    Martijn... mooie baard!! ha ha

groetjes

• 31 Mei 2005 - 20:52

Sindy:

Zo wat een gaaf verhaal.
    En wat ben ik ineens blij met mijn rooibosthee.... Martijn het wordt steeds moeilijker om je zien op de foto's tussen al dat haar door. Bedankt trouwens voor dat enorme typwerk want het was zeker de moeite van het lezen weer waard.

• 31 Mei 2005 - 22:09

Ad En Mariette:

Tja wat moet je nu op zo'n verhaal zeggen. Met zo'n koude sombere dag hier. En dan het onbereikbare zo ver weg. Wat staat daar nog tegenover. Daar kunnnen wij niet tegenop concureren. Eigenlijk zijn we wel trots op onze luxe van onze a.d.l.
    behoeftes offe... is jullie afkicken hiervan en probleem? Eigenlijk moeten we ons schamen.
    Maar wat en prachtig verhaal met geweldige foto's. Onze visuele reis maakt ook veel mee.Ja dankzij jullie!

• 31 Mei 2005 - 22:15

Frank En Marian:

We lezen nog steeds jullie verhalen en genieten van de schitterende foto's.
    En als dat zo door gaat haken we beslist niet af.
    Geweldig!

• 03 Juni 2005 - 08:38

Pee:

Wie is die vent met die baard?

• 03 Juni 2005 - 17:25

Lien:

Jaja Here i am! Ik zit al de hele dag te huilen dat ik jullie zo ontzettend mis....NOT! haha Ik ben blij dat jullie genieten in de supermooie landje X Jezusje

• 07 Juni 2005 - 14:15

Anette:

Zoute thee, voor mijn gevoel hoort dat meer bij 1 april!!
    tot gauw XXX Anette

• 10 Juni 2005 - 13:11

Marion I:

Hoi, hoi, eindelijk weer eens een berichtje, dat betekent niet dat ik jullie verhalen niet volg hoor. Als ik het even beu ben hier zoek ik jullie even op en geniet ik enorm van jullie verhalen en vooral ook foto's. jullie zien er stralend uit!!!
    Krijg zelf steeds meer zin in vakantie, nog ff wachte!
    Tot dan ben ik blij met jullie, heel veel groetjes!!!!!!! (Nou tot op je verjaardagsfeest dan maar, we hebben al een week vrij gevraagd en Hans vond het natuurlijk goed!Zou trouwens best fijn zijn om jullie weer even live te zien)Marion, x

• 13 Juni 2005 - 09:31

Eline:

Hallo vakantiegangers,

pff ik had een kwartier nodig om het te lezen....
    nee dat is wel overdreven.

Is wel leuk om te lezen,wat jullie allemaal precies meemaken.

Staat je wel goed dat baardje....
    Maar zonder staat toch iets beter...

Nog veel plezier en geniet ervan.

Groetjes Eline

• 13 Juni 2005 - 16:20

Bert En Nita:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven , lang zal ze leven in de gloria....
    HIEP HIEP
    HIEPERDEPIEP!!!
    Lieve Marjorie.
    Ik weet niet of dit bericht in jullie geweldige verslagen thuishoort maar..Van harte!!
    Dat zal niet vaak gebeuren dat je zo ver van huis je verjaardag viert.
    In ieder geval drinken wij er woensdag eentje op je gezondheid.
    We hopen dat het een nog fijnere dag wordt dan alle andere dagen.
    Heel veel groeten en dikke verjaarskusjes van je oom en tante.

• 15 Juni 2005 - 11:53

Marion I:

VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!

• 15 Juni 2005 - 17:04

Lien:

Gefeliciteerd met je birthday girl! Looking forward to be 40 now?
    X jezusje

• 19 Juni 2005 - 19:43

Ineke:

Na lange tijd heb ik jullie verhalen weer eens gelezen. Geweldig !!!!!!
    Wat een ervaring. En als ik zo ook naar jullie foto's kijk hebben jullie het erg naar je zin.
    Heel veel groetjes, Ineke.

• 21 Juni 2005 - 10:02

Annemarie:

Dag Marjorie en Martijn,
    Na al die tijd eens een berichtje van ons,Peter en Annemarie.
    Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
    Hoe is het met jullie ? Als ik alles zo eens lees wat jullie meemaken dan heben jullie het wel echt heeeeel geweldig !
    Wat maken jullie een boel mee !
    Toffe reis, hoor ! Jullie zullen straks veel te vertellen en te laten zien hebben. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen,fofo's.
    Nog steeds goed gezond en gelukkig ?
    Ik ben weer sinds de Mei-vakantie aan het werk, therapeutisch, 4 ochtenden per week, is al weer iets,he?
    Nog tweeen een halve week en dan gaan we trouwen,is wel lollig om er zo mee bezig te zijn!
    Na de vakantie ga ik voor 4 hele dagen weer gewoon aan het werk.
    Ik wens jullie nog heeeeel veel plezier, geniet er nog van, het nieuwe schooljaar staat zo voor de deur, dus pik alle geniet-dingen nog mee. Nog een goede reis en ook een goede terugreis !
    Liefs, Peter en Annemarie.xxx

• 22 Juni 2005 - 21:39

Michael & Teesh:

Don't speak deutch yet but I think this is how we can send you messages...`Teesh & I were looking at your photos guys...just amazing and really make you feel like travelling... Have a lot of fun...Hugs, M&T

• 27 Juni 2005 - 07:49

Betty Destil:

Hoi Martijn en Marjorie
    Zojuist jullie verhaal over Tibet gelezen. Geweldig allemaal. Geniet ervan,maar die yakkie thee hoef je niet mee tebrengen. Doe mij maar een koffie zwart. Groetjes Betty.

• 05 Juli 2005 - 15:51

Kriek:

Gaaf verslag hoor! veel plezier in Birma!!!